Träningsuppehåll

Träningsuppehåll

 

När du drabbas av ett längre träningsuppehåll kan det kännas tungt att ta sig tillbaka. Men ge inte upp, här får du några tips på vägen.

Covid-19 har gjort att många mer eller mindre tvingats till en paus från gymmet. Men ibland är det jobbet eller andra aktiviteter som stjäl för mycket tid och gör att träningen får stå åt sidan. Längre perioder av inaktivitet och stillasittande påverkar hälsan negativt och du som tidigare har tränat regelbundet vill så klart få tillbaka den positiva känslan och energin som träningen ger.

Men är det bara att köra på som tidigare och fortsätta på samma nivå som du tränade på när du slutade? För de flesta är det inte så enkelt och om du upplever en extra uppförsbacke efter ett längre träningsuppehåll så är du inte ensam.

4 råd när du vill tillbaka efter ett träningsuppehåll

Här får du 4 råd och tänkesätt som hjälper dig att komma tillbaka till nivån du hade innan du slutade.

  • Ta upp träningsrutinerna, planera och ha tålamod

Vid ett träningsuppehåll försvagas dina muskler och din kondition blir sämre. Det krävs en återhämtningsperiod för att du ska komma tillbaka till samma nivå som du hade innan uppehållet.

Men ha tålamod och fokusera på att planera för träning och säkerställ att du genomför dina träningspass. Sätt igång dina tidigare träningsrutiner och ha gärna som målsättning att genomföra 2-3 träningspass i veckan. Men kom ihåg att även 1 pass i veckan kan bidra till att du mår bra.

  • Minska varaktighet och intensitet

Din hjärna ser dig träna precis som du gjorde innan uppehållet och du tänker kanske att det borde vara enkelt att ta vid där du slutade? Tyvärr är det inte så kroppen fungerar. Ett längre träningsuppehåll sänker din fysiska förmåga.

Den här studien visar att 3 veckors stillasittande räcker för att en frisk 20-åring ska få en 40-årings fysisk. Att komma tillbaka efter ett längre träningsuppehåll är en process där du gradvis behöver hjälpa kroppen att återhämta konditionen och styrkan till den nivån du hade innan uppehållet.

Under en återhämtningsperiod underlättar det om du minskar intensitet- och varaktighet på träningspassen. Du kan sen stegvis öka varaktighet och intensitet på ett sätt som känns bra för dig.

Sänk också dina förväntningar på resultat. Ditt primära mål under återhämtningsperioden kan vara att komma tillbaka till den nivån du var på innan uppehållet.

  • Tillräckligt med återhämtningstid

Att komma tillbaka efter ett träningsuppehåll handlar mycket om inställning. Vad du kunde göra innan du blev sjuk eller slutade träna har mindre betydelse. Efter ett uppehåll har du nya förutsättningar och det kan vara lite tungt att acceptera.

Ha tålamod, var smart och lyssna på kroppen. Se till att du har tillräckligt med tid får återhämtning och att du får tillräckligt med sömn.

  • Gör fystester och mät din utveckling

Följ utvecklingen och få en bild av vilken nivå du befinner dig på genom fystester. Genom fystester får du löpande återkoppling på hur det går med återhämtningen vilket också är en bra morot för att fortsätta träna.

Att komma tillbaka efter ett längre träningsuppehåll  kräver ofta en extra insats. Vår lättillgängliga- och effektiva träning sänker trösklarna och gör det enkelt för dig att komma i gång igen. Men jobba också med ditt tankesätt, planering och ha tålamod.

Kom ihåg att fira dina ”små segrar”. Ditt första träningspass efter ett uppehåll är en liten seger i sig. Det är starten på din återhämtningsresa och det är värt att fira!

Lämna ett svar