Träningsdata

Träningsdata

Du har säkert märkt att digitaliseringen har öppnat upp helt nya möjligheter för dig som tränar. Med moderna träningsarmband, klockor och app:ar får du tillgång till personlig träningsdata automatiskt.

Att följa träningsstatistiken och se sin utveckling över tid kan vara något som motiverar till regelbunden träning. Det finns många möjligheter och det är definitivt inte ont om armband, klockor och appar som hjälper dig att fånga- och visualisera träningsdata. Samtidigt kan alla valmöjligheter skapa en osäkerhet.

  • Vilket träningsarmband passar bäst?
  • Vilken app funkar bra?
  • Vilken träningsdata tycker du är värt att följa?

Se över dina behov innan du väljer en lösning för insamling av träningsdata så får du större nytta av ditt köp.

Analysera först – välj sen

Den tekniska utvecklingen har en förmåga att charma oss med alla lösningar som erbjuds, men ta reda på vilket behov du har först, inte tvärtom. Var i ligger din utmaning? Behöver du mäta din puls exakt? Vill du fokusera på förbränning av kalorier och viktminskning, logga dina träningspass eller något annat? Hur kan du bli motiverad av att träna regelbundet? Fundera och diskutera gärna med någon du känner som kanske använder en tränings-app redan idag. Ibland kan en enklare funktion ge dig ett större värde än en mer avancerad lösning som innehåller möjligheter som du inte kommer att använda.

När du vet vad du vill förbättra eller vad som motiverar dig att träna regelbundet är nästa steg att ta reda på vilka tillverkare och lösningar som finns. Samla in information och välj en lösning som passar dina behov.

Prova innan du väljer

Om du vill prova hur träningsstatistik fungerar för dig innan du bestämmer dig för att köpa en träningsklocka eller ett träningsband, kan du använda träningsstatistiken som du får automtiskt när du tränar hos oss. Träningsdata som vi loggar bygger på två grundstenar för hälsa.

Regelbunden träning är ett bra mål i sig att mäta mot. I vår webb-app loggar vi antalet träningspass som du utfört de senaste 30 dagarna och de senaste 7 dagarna. 30 dagars perspektivet ger dig en bild av hur regelbundet du tränar och 7 dagarsperspektivet visar om du nådde målet med 2-3 träningspass i veckan. Om du inte när nöjd med ditt utfall är det en signal på att du kanske ska planera in lite mer tid för träning i din kalender! Prova gärna… och vill du få mer detaljerad träningsstatistik så finns alla möjligheter.

Vi vill gärna få idéer på vilken träningsdata/hälsodata som motiverar dig. Lämna en kommentar nedan eller skicka ett mail och berätta.

Lämna ett svar