HIT träning

HIT träning

Kom i form snabbare med HIT träning

Högintensiv träning (HIT) är expressträningen för dig som vill träna mindre för att bli starkare och gå ner i vikt.

Den högintensiva träningen kan vara ett uppfriskande tillskott i allas träningsrutiner – vare sig man är elitidrottare eller vardags motionär. HIT träning består av korta intensiva övningar som utförs under 1-3 minuter med vila mellan repetitionerna och ett träningspass kan vara runt 30 minuter totalt. Studier visar att högintensiv träning gör att du kan träna kortare träningspass och få samma eller bättre effekt. Även fettförbränningen verkar öka jämfört med medel-intensiv träning.

HIT som träningsform

HIT träning är en träningsform som innebär en ökad belastning på kroppen. För att träning ska klassas som högintensiv ska övningarna utföras så att du når över 75% av din maxpuls.

Jämfört med att vara inaktiv så ger 2st 30 minuters pass i veckan positiva hälsoeffekter och det finns indikationer på att 3 till 4 pass per vecka är optimalt. 1 timmes träning i veckan för att förbättrar hälsan – det är väl investerad tid.

HIT Träningen verkar fungera för alla åldrar och det finns ingen begränsning i träningseffekt utifrån ålder. Förmågan att träna är dock individuell så ta det försiktigt i början och rådfråga expertis om du är osäker på om träningsformen är något för dig.

Ett enkelt träningsschema för HIT Träning kan se ut så här:

  • Planera 3 träningspass i veckan
  • Avsätt 30 minuter effektiv tid för varje träningspass
  • Värm upp minst 5 minuter innan du kör igång så att kroppen blir varm
  • Utför 4-6 övningar per träningspass
  • Arbeta hårt i 30 sekunder per övning så att du når över 75% av din maxpuls
  • Vila eller träna lågintensivt 1-4 minuter mellan varje övning

För varje träningspass blir det totalt ca 2-3 minuter högintensiv träning och resterande tid lågintensivt eller vila.

Fördelar jämfört med medelintensiv träning

I jämförelse med medelintensiv träning finns flera fördelar med HIT träning.

Även om en ökad fettförbränning utlovas så inte alltid träning tillräckligt för att gå ner i vikt. När målet med träningen är viktminskning behöver du också tänka på intaget av kalorier och hitta en balans mellan kost och träning som funkar för dig.

Intresserad av HIT träning?

Är du intresserad av att HIT träning? Välkommen till oss på EFFEKT Träning i Bromma. Träna i din egen takt på gymmet, ta hjälp av våra duktiga personliga tränare eller varför inte svettas tillsammans med dina träningskompisar under ett cirkelträningspass – i högt tempo :-).

På gymmet finns träningsredskapen för högintensiv träning. Du kan till exempel köra intervaller på träningscykel, i roddmaskinen eller på löpbandet. Du kan också träna med våra hydrauliska träningsmaskiner. Våra träningsmaskiner passar perfekt för den här typen av expressträning. Risken för skador är mycket låg och du förflyttar dig snabbt och smidigt mellan olika stationer.

Kontakta oss om du vill veta mer eller varför inte boka en gratis provträning direkt.

BOKA KOSTNADSFRI PROVTRÄNING

 

Att investera 1 – 2 timmars träning i veckan för att få en bättre hälsa, det tycker vi är smart!

Läs gärna mer om HIT och högintensiv träning genom länkarna nedan.

Referenser

Lämna ett svar