Gummiband

Träna med gummiband

Träna med gummiband

Att träna med gummiband är både roligt och enkelt. Det är ett träningsredskap som erbjuder variation, är lätt att förvara och att ta med på resanMed ett gummiband i bagaget kan du lätt upprätthålla träningen även när du är ute och reser.   

Träna med gummiband och få ett dynamiskt motstånd 

Gummibandsträning är en form av styrketräning och gemensamt för all form av styrketräning är att dina muskler ska utsättas för ett motstånd. När du tränar med gummiband får du ett dynamiskt motstånd vilket innebär att motståndet varierar genom en övning. Vid utgångsläget av en övning är motståndet nära noll och vid slutet av en övning, när gummibandet är sträckt, är motståndet maximalt.   

  • Vid starten av en rörelse i en övning: Muskelstyrkan är låg, motståndet är också lågt 
  • Vid slutet av en rörelse i en övning: Muskelstyrka är hög, motståndet är också högt 

Det dynamiska motståndet gör att träning med gummiband är skonsamt för våra muskler. Eftersom gummibandets motstånd följer muskelns styrkekurva avlastas dina leder genom att du undviker för tung belastning i början av en övning då muskeln är som svagast. Överbelastning kan på sikt bidra till förslitningar som i sin tur ger värk i dina leder. Träning med gummiband passar därför också bra för rehabträning efter en skada när du ska bygga upp styrka i en muskel igen. 

Andra fördelar med att träna med gummiband är att det utmanar kroppens stabilitet i alla rörelseplan jämfört med om du tränar i fasta maskiner samt att du även tränar excentriskt d.v.s. under muskelns förlängning när du håller emot och långsamt går tillbaka i rörelsen. 

Betyder gummibandsträning långa träningspass? 

När du styrketränar med gummiband och blir starkare vill du efter ett tag öka motståndet och få en högre maxbelastning. Om du inte ökar maxbelastningen krävs att du gör fler och fler repetitioner för att bli starkare och träningspasset tar längre och längre tid. En lösning på att kunna investera samma tid i träning samtidigt som du blir starkare är att öka motståndet. 

Att öka motståndet i övningar när du tränar med gummiband går att göra men är begränsat. Dkan till exempel ha flera olika typer av gummiband med varierat motstånd eller så kan du använda flera gummiband samtidigt. I jämförelse får du med fria vikter större möjlighet att öka– eller variera motståndet. Med fria vikter vet du också exakt vilket motstånd du använder.  

Fördelar med att träna med gummiband 

  • Enkel att ta med. Du kan alltid träna oavsett var du befinner dig  
  • Motståndet anpassas efter din muskelkurva (maximalt motstånd där muskeln är som starkast)   
  • Du tränar kroppens stabilitet och core
  • Muskeln tränas även under den excentriska fasen 
  • Skonsamt för dina leder (långsiktigt) 
  • Motstånd kan varieras med olika modeller eller genom att använda flera samtidigt.  
  • Stor variation av övningar. Kan även kombineras med fria vikter. 

Nackdelar med att träna med gummiband

  • Det krävfler gummiband för att variera motstånd 
  • Begränsat motstånd (längre träningspass)
  • Kan gå sönder och behövförnyas med jämna mellanrum 
  • Kan vara svåra att fästa i ena änden på det sätt som en övning kräver 
  • Svårt att mäta vilket motstånd du använder

Gummiband eller fria vikter?

Om du ska du träna med fria vikter eller med gummiband beror på din situation, träningsbakgrund och målet med din träning. Men det bästa av allt är att du inte behöver välja det ena eller det andra. Det går jättebra att kombinera gummiband och fria vikter. Du kan till och med ha gummiband och fria vikter i samma övning! 

Övningar för träning med gummiband

Det finns mängder av övningar som passar för att träna med gummibandPå gymmet har vi gummiband i olika varianter och här r du hjälp med övningar och att trimma in ett träningsprogram som passar dig och ditt träningsmålNär övningar och träningsprogrammet väl sitter har du friheten att träna oavsett vart du befinner dig – även under semestern. 

Vill du få hjälp med att trimma dina övningar? Boka personlig träning så trimmar vi övningar tillsammans.

Ett sätt att träna tillsammans

Om du tycker det är tråkigt att träna själv så är gummibandsträning perfekt för att träna tillsammans. Tröskeln för att börja träna med gummiband är låg och ni kan välja vilken plats ni vill. Köp gummiband här och ta med några träningskompisar till en trevlig plats i solen och träna tillsammans…. men håll avståndet! 

Lämna ett svar