Seniorträning

Seniorträning i rätt träningsmiljö

Det är aldrig försent att börja träna. Regelbunden träning ger positiva effekter oavsett din ålder. Men kroppen förändras med tiden och träningen behöver anpassas därefter. Välj därför en träningsmiljö där du har tillgång till rätt kompetens och kan genomföra träning som passar dig.

Det är aldrig försent att börja träna och det finns många studier som visar att seniorer får positiva effekter av regelbunden träning. I den här artikel från FYSS ges tips och information om fördelarna med regelbunden seniorträning. En annan intressant artikel som kommer från Centrum för idrottsforskning beskriver mer om just fördelarna med styrketräning för seniorer. Läs gärna artiklarna och bli inspirerad.

När du är motiverad och har bestämt dig för att börja träna är nästa steg att hitta ett gym att träna på som passar dig. Att hitta ett gym för seniorträning i Stockholm kan vara lite knepigt i praktiken.

Tips för att hitta rätt gym för seniorträning

Här kommer några utvärderingstips som kan hjälpa dig att hitta rätt gym.

  • Vart är lokalen placerad? Om platsen är lättillgänglig blir det enklare att träna regelbundet
  • Hur känns träningsmiljön. Är det lugnt eller högt tempo? Vad vill du ha?
  • Finns tillgång till personal med fördjupad kompetens och erfarenhet som kan anpassa träningsprogram till dig?
  • Kan du utöva en träningsform som passar dig?

Välja också ett gym som passar för seniorträning. Det är långt i från alla gym i Stockholm som passar för seniorträning och uppfyller de krav som seniorer har. På EFFEKT Träning träffar vi dagligen seniorer som tränar hos oss och de värderar bl.a.

  • Trygghet i sin träning
  • Tillgång till personal med fördjupad kompetens om rörelseapparaten
  • En lugnare träningsmiljö.

Utrustningen som finns på gymmet och hur den fungerar bidrar också till om du kommer trivas eller inte. En del vill slippa hantera fria vikter och skivstänger eller att ställa in viktmagasin. Att träningen är allsidig och enkel att utföra, utan risk för klämskador eller överbelastningar, ligger också högt på listan.

En annan pusselbit som är värdefull är att du har tillgång till personal med fördjupad kompetens om kroppens rörelseapparat och som har erfarenhet från seniorträning. Då finns det bra förutsättningar för att träningen kan anpassas till dig och vad din kropp klarar av och att du därmed kan nå dina träningsmål.

Eftersom du kommer att investera en del tid i din träning så det är väl värt att reflektera över- och utvärdera alternativ. För när du hittar ett ställe som du trivs med är det mycket enklare för dig att sätta av tid för träning i din kalender och att träningen blir av. Och den bästa träningen är ju den som faktisk blir av.

Prova på cirkelträning

Ett tips till dig som är senior och vill börja träna på gym är att prova cirkelträningen hos oss i Bromma. Det är en populär form av seniorträning eftersom den är både enkel, skonsam och effektiv.

Cirkelträning
Seniorträning med hydrauliska träningsmaskiner

Basen för vårt träningskoncept är hydrauliska styrketräningsmaskiner som kompletteras med annan typ av träning. De hydrauliska styrketräningsmaskiner har många fördelar.

  • De är enkla att använda, inga komplicerade inställningar
  • Det finns inga hinder i vägen när du ska kliva i- eller ur maskinerna
  • Övningar görs med mjuka rörelser och ett lagom motstånd
  • Träningen är skonsam för både leder och muskler
  • Minimal risk för skador
  • Du styr själv träningsintensiteten och hur hårt du vill träna

Du har fått några tips som vi hoppas kan hjälpa dig att välja gym och att komma igång med din träning. Med rätt träningsschema och träningsmiljö blir träningen både enklare och roligare.

När du vill prova seniorträning i Stockholm finns möjlighet att provträna 1 vecka hos oss innan du bestämmer dig. Boka en tid för gratis introduktion med instruktör så får du en genomgång av hur allt fungerar.

Hoppas att du väljer oss och att vi snart får se dig på gymmet!

Lämna ett svar