Träningsprogram

Träningsprogram

4 veckors träningsprogram med enkel- och effektiv cirkelträning

Vi mår alla bra av träning och det är faktiskt relativt enkelt att komma igång och hålla sig i form. Ändå finns det många ursäkter till att hoppa över träningen.

  • Arbetar sent
  • Reser mycket
  • Hämtar barnen
  • Vad ska jag göra när jag väl är på gymmet?

Känner du igen någon av ursäkterna?

Nu är det dags att skjuta bort ursäkterna och trycka på startknappen. Här får du ett enkelt- och effektivt träningsprogram som får dig att komma igång med träningsrutinerna.

Sätt upp ett träningsmål

Sätt upp ett träningsmål för dig själv som motiverar dig att träna. Skriv ner målet och förvara det synligt så att du blir påmind om målet varje dag. Ett viktigt mål till att börja med är att träna regelbundet. Kontinuiteten i träningen gör att träningen ger effekt. Om du lyckas genomföra 2-3 träningspass per vecka har du en bra grund att stå på.

Genom att genomföra planerat antalet träningstillfällen per vecka ger du dig själv chansen att trimma din vardag så att träning blir en naturlig del av den. Skulle något hända i sista minuten som gör att du måste planera om kan du alltid korta ner ett träningspass och flytta övningar till nästa pass. Men hoppa inte över träningspasset, följ ditt träningsprogram och dina planerade träningstillfällen.

Övningarna i träningsprogrammet

Övningarna i träningsprogrammet finns tydligt beskrivna i detalj på gymmet. Det finns en instruktionstavla för varje övning som tydligt visar

  • Hur en övning ska genomföras
  • Vad du ska tänka på när du utför övningen
  • Vad du tränar

Övningsinstruktioner

Behöver du hjälp med övningar? Fråga på gymmet. Har du led- eller muskelrelaterad besvär kan du få hjälp av leg. fysioterapeut för att anpassa träningen med övningar som lindrar- eller gör att du blir av med besvären helt. För priser och bokning av fysioterapiträning kontakta oss.

Träningsprogram för cirkelträning

Det här är ett 4 veckors träningsprogram för dig som vill komma igång med träningsrutinerna och få en allsidig träning som är enkel att genomföra. Du kan följa programmet helt utan tidigare träningserfarenhet.

Träningsprogram 4 veckor
Skriv gärna ut träningsprogrammet och ta med till gymmet (klicka här)

Gör en självskattning av ditt välmående innan du påbörjar den här 4 veckors perioden. Kryssa i genomförda träningspass vecka för vecka och avsluta med en självskattning igen. Vilken effekt upplever du att träningen har gett dig?

Skriv ner din målsättning

Slutligen….skriv ner din målsättning för 4 veckorsperioden och gör målet synligt så att du blir påmind varje dag. När du beskriver målet, ta med syftet med träningen d.v.s. varför du har bestämt dig för att börja träna.

Syftet med träningen kan till exempel vara:

  • Må bra
  • Träffa kompisar
  • Få bättre kondition
  • Bli starkare
  • Få mer energi
  • Bli fri från led- och muskelbesvär
  • Gå ner i vikt
  • Komma i ett par byxor

En målformulering kan se ut så här:

För att jag ska få energi och känna mig piggare ska jag genomföra 3 cirkelträningspass per vecka under 4 veckor med start 2021-02-10. Varje träningspass ska vara 35 minuter långt.

Nu finns inga ursäkter, det är dags att börja rör på sig. Den bästa investeringen du kan göra i dig själv för att må bra.

Lämna ett svar