Träningsprogram

Träningsprogram

4 veckors träningsprogram som får dig att ta klivet

Vi mår bra av träning och det är enkelt att träna. Men ibland är det just att ta klivet över tröskeln och sätta igång som är den största utmaningen. Det finns många ursäkter för att hoppa över.

  • Jag arbetar sent
  • Reser mycket
  • Hämtar barnen
  • Vad ska jag göra när jag väl är på gymmet?

Känner du igen ursäkterna? Nu är det dags att skjuta dessa åt sidan. Här får du ett träningsprogram som gör det enkelt att kliva över tröskeln och komma igång med träningsrutinerna.

Sätt upp ett träningsmål

Innan du sätter igång, formulera ett träningsmål som motiverar dig till träning. Skriv ner målet och förvara det synligt så att du blir påmind varje dag. Ditt första mål kan vara så enkelt som att du ska börja träna regelbundet. Kontinuiteten i sig gör att träningen ger effekt. Om du genomför 2-3 träningspass per vecka regelbundet har du en bra grund för god hälsa.

Försök att alltid genomföra planerat antalet träningstillfällen. Då ger du dig själv chansen att trimma vardagen så att träning blir en naturlig del. Skulle något hända i sista minuten som gör att du måste ändra planerna kan du korta ner ett träningspass och flytta övningar till nästa pass. Men hoppa inte över träningspasset, genomför dina planerade träningstillfällen.

Övningarna i träningsprogrammet

Övningarna i det här träningsprogrammet är enkla att genomföra. På gymmet finns också en tydlig instruktionstavla för varje övning som beskriver:

  • Hur övningen ska genomföras
  • Vad du ska tänka på när du utför övningen
  • Vad du tränar

Instruktion övningar på gymmet

Om du behöver hjälp med övningarna så finns erfaren personal på gymmet som du kan fråga.

Har du led- eller muskelrelaterad besvär kan du få hjälp av leg. fysioterapeut för att anpassa övningarna i syfte att lindra- eller att bli av med besvären helt.

Träningsprogram med effektiv cirkelträning

Det här är ett 4 veckors träningsprogram med effektiv cirkelträning som gör det enkelt för dig att komma igång med träningsrutiner. Du får en allsidig träning som är lätt att genomföra och kräver minimalt med tid. Du kan följa programmet helt utan tidigare träningserfarenhet.

Träningsprogram 4 veckor
Skriv gärna ut träningsprogrammet och ta med till gymmet (klicka här)

Gör en självskattning av ditt välmående (1-10) innan träningsperioden startar. Kryssa i genomförda träningspass vecka för vecka och avsluta med en självskattning (1-10) igen.

Hur upplever du effekten av träningen?

Skriv ner din målsättning

Glöm inte att skriva ner din målsättning och gör den synligt så att du blir påmind varje dag. När du beskriver målet, ta med syftet med träningen d.v.s. varför du har bestämt dig för att börja träna.

Syftet med träningen kan till exempel vara:

  • Att må bra
  • Socialt och träffa kompisar
  • Få bättre kondition
  • Bli starkare
  • Få mer energi
  • Bli fri från led- och muskelbesvär
  • Gå ner i vikt
  • Komma i ett par byxor
  • osv.

Målformuleringen kan se ut så här:

För att jag ska få energi och känna mig piggare ska jag genomföra 3 cirkelträningspass per vecka under 4 veckor med start 2021-02-10. Varje träningspass ska vara 35 minuter långt.

I tidningen iForm kan du få mer inspiration för träningsmål

Nu finns inga ursäkter, ta klivet från stillasittande till regelbunden träning. Den bästa investeringen du kan göra i dig själv.

Lämna ett svar